Att planera och arrangera ett musikevenemang är inte något man snyter ur näsa. Det är inte lätt att hålla i alla trådar så som; planering, bokningar, personal med mera. Särskilt inte om du är helt själv. Du måste delegera till personer som ser till att jobbet blir gjort. Här är några tips som ni kan ha nytta av för ett lyckat musikevent.
Förhåll dig alltid till en fastlagd budget.
Om du inte förhåller dig till en budget så kommer du bränna mer pengar än du har. Granaterat. Budgeten kommer också reglera vad som är möjligt. Drömma går ju men gränser skapar verklighet. Allt har en kostnad, så det är bara att räkna baklänges. Slå ihop alla kostnader, räcker pengarna. Ja eller nej. Går det minska kostnader genom att plocka bort något eller välja billigare alternativ.
Tips för en bättre budget:
– Personal: Kan man får tag på volontärer? Finns det till exempel någon idrottsklubb som kan hantera garderoben.
– Kan man begränsa ytor: Spärra av delar som inte används med scenmolton. Då kanske du kan ha färre väktare samt att du får mindre att städa.
– Tänk på biljettpriserna. Va realistisk. Är det för billigt så kommer du gå med förlust, är det för dyrt så kommer det kanske för få.
Förhoppningen är ju att evenemanget ska gå med vinst, eller i alla fall betala sig självt.
- Rätt plats är halva grejen
Du har troligen redan bandet du vill ha till din spelning i huvudet. Här kommer det knixiga. Du måste boka en lokal som uppfyller bandet krav på till exempel: el, scen, loger mm. Lokalen måste också vara godkänd för konserter och en viss folkmängd. Så vilket bokar du först; bandet eller lokalen. Här gäller det att ha några alternativ på lager. Kolla runt på ett par lämpliga ställen. Kan du preliminärboka så är det toppen.
Boka ett band
Är det mindre kända band, coverband eller liknande kan man bara ringa och göra upp om var, när och gage. Det brukar vara ganska billigt. Kolla bara så att bandet har all utrustning som krävs för att genomföra giget.
Är det större band kan du vara tvungen att gå genom en artistbokare, och du bör göra det långt i förväg. Ett större band är i regel ganska dyra att boka, men man kan också förvänta sig en större publik med många fans.
Planera utrustning och teknik
Hyr du en lokal som i är gjord för spelningar och konserter så finns det en stor möjlighet till att all utrustning redan finns på plats. Stäm av med bandet om utrustningen behöver kompletteras. Är du inte själv ljudtekniker så behöver du hyra in en, om stället inte har någon anställd på plats.
Har du hittat en mer udda lokal eller som inte direkt är gjord för konserter så kan det hända att du måste fixa allt själv; bygga en scen, hänga upp scenmolton för ljuddämpning och scenmolton för att täcka över fönster. Hyra ljus och ljud. Sörja för att det finns tillräckligt med el med mera. Många band har med en egen backdrop av scenmolton, kolla så det finns något sätt att hänga upp den på.
Marknadsföring ditt evenemang
Offline: Affischer är fortfarande vanligt när det gäller musikevenemang. Kolla med något tryckeri som kan skriva ut on-demand. Då kan du skriva ut få ex och komplettera om det inte räcker. Affischer sätts gärna upp. Skicka runt affischer till musikföreningar i andra städer så sätts dom upp på stan.
Online: Börja med att skapa ett evenemang på Facebook och få folk att sprida det. Bandet har ju säkert också kanaler som de verkar i, be dem utannonsera spelningen på din ort. För att få riktigt stor spridning så kan du sponsra inlägg på Facebook, det kostar inte så mycket men spridningen är mycket större.
Senaste kommentarer